Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


A gyermek fejlődése 15 hónapostól 3 éves koráig

2008.12.29

Mozgás, finommozgások:

15-18 hónapos kor:

  • kanállal önállóan próbálkozik, vizespohárból önállóan iszik
  • 2 tárgyat egymásra helyez
  • önállóan jár
  • lépcsőn fel-lemászik
  • felnőtt tevékenységét utánozza (pl. söprés)
  • egyszerű ruhadarabját leveszi
  • firkál
  • lehajol, földről játékot felvesz
  • egyszerre több dolgot tud fogni

19-24 hónapos kor:

  • felnőtt méretű székre, bútorokra felmászik
  • járás, futás közben ritkán esik el
  • labdát gurít, dob
  • fakockákból tornyot épít
  • segít az öltözködésben, egyre önállóbb
  • képeskönyvet lapoz

25-30 hónapos kor:

  • 1-2 másodpercig egy lábon meg tud állni (pl. közben elrúgja a labdát)
  • páros lábbal ugrál
  • lépcsőn kapaszkodva, mellélépéssel megy
  • nem ütközik neki semminek, még akkor sem, ha járás közben egész másra koncentrál
  • gyöngyöt fűz
  • rajzol, fest
  • összerakós játékot összeilleszt (pl. duplo)
  • önállóan, tisztán eszik

31-36 hónapos kor:

  • kis magasságból leugrik
  • összetett fizikai gyakorlatokat pontosan hajt végre
  • szeret szabadtéri játékokon játszani
  • ollóval vág (próbálkozik)
  • segít a háztartásban
  • rajza kezd felismerhetővé válni (fej-láb emberalakot rajzol)
  • triciklit hajt

Beszéd:

15-18 hónapos kor:

  • 6-8 értelmes szót tudatosan használ
  • egy információt tartalmazó utasítást megért, szívesen végrehajtja
  • igényeit verbális (hangadással) és nonverbális úton (pl. mutogatással) kifejezi – egész addig, míg meg nem értik őt
  • felismer tárgyakat képeskönyvben, családtagokat fényképen
  • beszélgetést figyelmesen hallgatja, nem szól bele

19-24 hónapos kor:

  • saját testrészeit megnevezi
  • mindennapi tárgyakat megnevez
  • kb. 50 szót használ, szavakat kezd kapcsolni
  • "Mi ez?"-t kérdez

25-30 hónapos kor:

  • szereti, ha elalvás előtt meséket olvasnak neki, figyeli a történetet
  • kérdéseket tesz fel, meghallgatja a választ

31-36 hónapos kor:

  • névmásokat használ, néha helytelenül (pl. én-engem)
  • jól ragozva mondatokban beszél
  • szókincse kb. ezer szó

Értelmi fejlődés:

15-18 hónapos kor:

  • visszaemlékszik, hová tett bizonyos dolgokat
  • játékot funkció szerint használ (pl. autót tologat, babát ringat)
  • formabeillesztős játékokkal szeret játszani
  • kíváncsi a zárt ajtók, fiókok „rejtett kincseire”

19-24 hónapos kor:

  • rájön, hogy maga rendezheti a tárgyakat úgy, ahogy ő akarja
  • képzeletében jeleneteket hoz létre, ezeket kedvenc játékaival eljátssza
  • utánozza a felnőttek (főként az anya) mozdulatait

25-30 hónapos kor:

  • tárgyakat csoportosít
  • nagyobb időközök (pl. nap) fogalmát megérti

31-36 hónapos kor:

  • élményeit pontosan meséli el
  • a múlt eseményeiből tanulva előre látja tetteink jövőbeni következményeit
  • tárgyakat összehasonlít (pl. méret alapján), de néha tévedésbe eshet ennek megítélése kapcsán

Szociális és érzelmi fejlődés:

15-18 hónapos kor:

  • akaratát próbálja a felnőttre kényszeríteni – gyakoriak a hisztik
  • szívesen figyeli kortársait játék közben
  • próbál önállóan tevékenykedni (pl. öltözés, evés)

19-24 hónapos kor:

  • kimutatja csalódottságát, ha nem teszik meg neki, amit szeretne
  • ráül a bilire, de még nem tudja elvégezni a dolgát (hólyagkontroll hiánya)
  • egyre jobban értékeli az anya társaságát
  • nem osztozkodik – kérés nélkül veszi el más játékát, de sír, ha valaki elveszi az övét
  • sír, ha el kell válnia rövid időre is az anyától

25-30 hónapos kor:

  • többi gyerek mellett játszik, néha már velük is
  • „felfedező körutakra” indul – mindent meg akar ismerni
  • szobatisztaság kialakulóban

31-36 hónapos kor:

  • nappal szobatiszta
  • kialakulóban a barátság bizonyos pajtásaival
  • érdeklik mások érzelmei – ha valaki szomorú, próbálja megvigasztalni

Felhasznált irodalom: Dr. Richard C. Woolfson: Boldog tipegők. Elmélet és gyakorlat a gyermek 15-36 hónapos koráig, Pécs, Alexandra Kiadó